دفتر مرکزی  79413-021

زیباترین نمونه های کاشیکاری ایرانی

شرکت لئوفیکس ایران

کاشی، امروز المانی مدرن در معماری قرن بیست و یکم به شمار می آید. این عنصر منحصر که سرشار از انرژی است، سابقه تاریخی طولانی در پشت سر دارد. کاشیکاری، به عنوان یک فرآیند زیبایی شناسی، نخستین بار توسط سنگ های رنگی و طبیعی که در محیط زندگی انسان یافت می شده است به وجود آمده. نخستین نشانه های کاشیکاری را در تمدن سومریان یافته اند. پس از آن نیز این تکنیک جذاب برای بشر، به مرور به ایران، یونان، روم و سراسر جهان آن روز راه یافت و بازتاب گسترده ای را نیز به وجود آورد. امروز اما این المان جذاب و دارای پیشینه غنی، در معماری مدرن نقش درخشانی دارد. با استفاده از تکنیک های به روز و استاندارد های فنی، محصولاتی با کیفیت مطلوب تولید می شوند که دارای تنوعی بی نظیر در طرح و رنگ هستند. اما در طول تاریخ از هخامنشیان تا قاجار و پس از آن پهلوی، کاشیکاری هنری آغشته به زحمت بسیار بود. در این مقاله سعی داریم برخی از زیباترین نمونه های کاشیکاری ایرانی را بررسی کنیم.

1. مسجد نصیرالملک شیراز؛ بازی نور و رنگ در کاشیکاری

مسجد نصیرالملک را بسیاری از افراد، مشهور ترین نمونه کاشیکاری ایرانی می دانند. این مکان زیبا و از جاذبه های گردشگری ایرانی، در خیابان لطفعلی خان زند و در کوچه نصیرالملک قرار دارد. شیشه های رنگی و بازتاب نور، سبب شده تا جلوه ای بی نظیر در محیط داخلی این مسجد به وجود آید. هم چنین نمای بیرونی نیز به زیبایی و با رنگ های بی نظیر کاشیکاری شده است. این مسجد با کاشیکاری و طرح هایی به رنگ صورتی، مشهور به مسجد صورتی است. این محیط از نظر نقوش هندسی و مقرنس کاری شاهکاری تمام عیار به شمار می آید.

2. کاخ آپادانا، نمادی از تمدن تاریخی

کاخ آپادانا در شوش، نمونه ای از کاشیکاری در ابتدای تاریخ تمدن را به نمایش گذاشته است که علاوه بر زیبایی شناسی، دلیل بزرگ تری برای خلق آن ها وجود داشته است. برای نمونه شرح دادن سخنان پادشاهان و طراحی کتیبه هایی که تا به امروز برای شناخت هویت هخامنشیان سودمند بوده اند. این کاخ در حدود 500 سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده است. این کاشی ها نخستین تلاش های باقی مانده از دوران هخامنشیان است که از کاشیکاری استفاده کرده اند. این کاخ روزگاری باشکوه ترین کاخ این سلسله پادشاهی بوده است.

3. مسجد جامع اصفحان؛ زیبایی انکارنشدنی

این محل که با نام مسجد عتیق نیز شهرت دارد، نمونه ای با شکوه از معماری مساجد ایرانی را به نمایش گذاشته است. مانند همه آثار بی نظیر ایرانی پس از صدر اسلام، در این محیط هم کاشیکاری المانی استثنائی و بی نظیر به شمار می آید. تماشای کاشیکاری مسجد جامع اصفحان با ترکیب رنگ فراطبیعی و شگفت انگیز، لذت بسیاری خواهد داشت. جذابیت بالای این محیط به دلیل وجود نشانه هایی از معماری دوره های مختلف تاریخی از سلجوقیان و ایلخانان تا مظفریان است. بررسی تفاوت های کاشیکاری سنتی و کاشیکاری مدرن، ما را بر آن واداشته است تا به این نکته نیز اشاره کنیم که اجرای کاشی ها اغلب به وسیله ملات و دوغاب سنتی انجام شده است. در حالی ک امروزه در معماری مدرن از متریالی چون چسب کاشی و سرامیک استفاده می شود که به نسبت مقاوم و مستحکم تر هستند.

4. کاخ گلستان؛ شاهکاری در معماری جهان

کاخ گلستان تهران، به عنوان نمونه ای زیبا از معماری دوران سلطنت قاجار، می تواند به عنوان یکی از شاهکار های معماری در جهان به شمار آید. این مجموعه کاشیکاری بی نظیر به عنوان کلکسیونی از انواع تکنیک های کاشیکاری به شمار می آید. در بیش از 7 هزار متر مربع، دیوارپوش ها و گاه کف پوش هایی بی نظیر وجود دارند که نمایی شگفت انگیز از طرح و رنگ را خلق نموده اند. در این محیط از تکنیک کاشی هفت رنگی و بسیاری از تکنیک های دیگر استفاده شده است. عمارت شمس العماره در این کاخ به تنهایی به عنوان نمادی از کاشیکاری قاجار و محیطی فوق العاده زیبا در شاه نشین آن شناخته می شود.  

5. مسجد شیخ لطف الله ، کاشیکاری سحرآمیز

این مسجد را می توان یکی از محیط های سحر انگیز و شگفت آور در جهان معماری ایرانی دانست. کاشیکاری این محل با استفاده از رنگ و نوری بی نظیر در میان تمام آثار معماری ایرانی شناخته می شود. کاشیکاری هفت رنگ و بازتاب نور، نمایی دل انگیز و وصف ناپذیر را در محیط داخلی این مسجد به وجود آورده است. کاشیکاری مسجد شیخ لطف الله ،شهرتی جهانی دارد و در طول تاریخ کاشیکاری نظیر آن یافت نخواهد شد. این مسجد به دستور شاه عباس اول در دوره صفویان ساخته شده است. معمار این بنا نیز محمد رضا بن استاد حسین بنا اصفهانی است.

6. عالی قاپو؛ شکوه معماری صفویان

دوره صفویان از نظر معماری و به ویژه کاشیکاری، بی نظیر و شاهکار است. در طراحی کاشی ها، تزئینات گل و برگی و نقوش هندسی به کار رفته اند. برای آراستن پله های عالی قاپو از تکنیک کاشی هفت رنگی استفاده شده است. این محیط برای پذیرائی از میهمانان استفاده می شده و اتاقی به عنوان اتاق موسیقی نیز دارد. مینیاتور های این فضا و تزئینات اتاق موسیقی از زیباترین نمونه های معماری ایرانی به شمار می آیند.

کاشیکاری به شیوه های مختلف:

  •       کاشیکاری هفت رنگی
  •       کاشیکاری معلق
  •       کاشیکاری معقلی
  •       کاشیکاری مقرنس
  •       کاشیکاری مشبک

هم چنین انواع کاشی نیز؛ کاشی خشتی، کاشی هفت رنگ، کاشی بنایی و کاشی معرق هستند.

کاشیکاری مدرن و سنتی!

نکته بسیار جذاب در کاشیکاری سنتی، انجام فرآیند ها به کمک دست و نقاشی نمودن تمام کاشیکاری با مشقت و البته عشق فراوان است. در جهان مدرن نیز کاشیکاری مبدل به فرآیندی گسترده و انبوه در سراسر جهان گشته است. کاشیکاری در معماری امروز، در مرحله تولید و نصب، تفاوت های بسیاری با گذشته دارد. امروز استفاده از انواع چسب کاشی و سرامیک برای نصب تایل های کاشی بر سطوح متفاوت و در شرایط آب و هوای متفاوت رواج بسیاری دارد.

لئوفیکس، تولید کننده بهترین چسب کاشی و سرامیک در ایران

برند لئوفیکس، تولید کننده تنوعی قابل توجه از انواع متریال چسب کاشی و سرامیک، متناسب با شرایط آب و هوایی مرطوب تا خشک در ایران است. در صورتی که نیاز به دریافت مشاوره برای خرید محصولات چسب کاشی را دارید، می توانید از طریق تلفن های تماس با ما در ارتباط باشید. 

برند لئوفیکس یک برند نوپا به عنوان تولید کننده چسب های کاشی و سرامیک و تایل ها در صنعت ساختمان است که تمام تلاشش ارائه بهترین کیفیت در رده استانداردهای جهانی و همینطور استانداردهای ملی کشور این است که به واسطه تکنینک تولید و همچنین حجم و ظرفیت تولید بالایی که دارد قیمت را در سطح قابل قبولی نگه دارد.