دفتر مرکزی  79413-021

هنر کاشیکاری ایرانی، سلسله ای از نور و رنگ

شرکت لئوفیکس ایران
نگاهی به زیر گنبد آرامگاه حافظ بیاندازید و جلوه ای جاویدان از هنری ارزشمند به نام کاشیکاری را تماشا کنید. جلوه ای شگفت انگیز که از همبستگی و یکجانشینی قطعات مختلف به وجود آمده است. کاشیکاری، به تعبیر بسیاری از علاقه مندان به معماری ایرانی، مهم ترین تزیین به کار رفته در آثار ایرانی است. تزئینات دیگر در معماری ایرانی شامل گچ کاری، آجر کاری، آینه کاری، شیشه رنگی و…می شوند. اما آن چه برای عوام و خواص جذابیت یافته و از کاخ شاهی تا آرامگاه و مسجد و کلیسا مورد استفاده قرار گرفته است، کاشیکاری است. هنر کاشیکاری ایرانی به شیوه های ساخته و پرداخته شده ایرانی خلق شده است. هر یک از خطوط تار و پود این هنر به مرور زمان در ایران به وجود آمده است و زیباترین نمونه های کاشیکاری جهان را در ایران خلق نموده است. گرچه اگر نگاهی به معماری کلاسیک اروپا، آمریکا و شرق آسیا بیندازیم می توانیم نمونه هایی مسحور کننده را در کلیساهای ایتالیا، مساجد اسپانیا و مدارس اسلامی مصر و مراکش ببینیم. اما آیا این ها جلوه متعالی هنر کاشیکاری هستند؟ در ادامه با ما در لئوفیکس همراه باشید.

مهم ترین سبک های کاشیکاری ایرانی:

1. کاشیکاری به سبک هفت رنگی 2. کاشیکاری به سبک معرق 3. کاشیکاری به سبک معقلی 4. کاشیکاری به سبک مقرنس 4 سبک اصلی که می توان در بناهای تاریخی ایرانی تماشا نمود این ها هستند و هر یک زیبایی و جلوه منحصر به خود را دارند. سبک های مختلفی نیز بر اساس شهر ها و مکاتب هنری در طول تاریخ به وجود آمده اند. برای نمونه کاشیکاری سبک اصفحان یا سبک صفوی، کاشیکاری مکتب تبریز و یا شیراز هم نمونه های بی نظیری هستند. در نگارگری ایرانی هم می توان بناها و سازه های رسم شده را مزین به کاشیکاری مقرنس، هفت رنگی و …تماشا نمود.

زیباترین نمونه کاشیکاری ایرانی را در کجا تماشا کنیم؟

در هر نقطه ایران می توان نمونه هایی شگفت انگیز را تماشا نمود. برای نمونه ، می توانید به تماشای تنها اثر ثبت شده تهرانی در یونسکو بروید. این اثر کاخ گلستان است. این کاخ زیبا در دوران قاجاریان بنا شده است و به مرور زمان الحاقاتی داشته است. کاشیکاری در ایوان شاه نشین و جلوه سربازان نوازنده شهرت جهانی دارند. این بنا بزرگترین مجموعه کاشیکاری ایرانی است. استفاده از رنگ های درخشان و طراحی های بی نظیر سبب شده تا نمونه ای کمیاب از هنر کاشیکاری و معماری در دوران قاجاریان پدید آید. گذشته از این بنا، می توانید به قزوین بروید، جایی که احتمالا معماری ایرانی و بناهای متعدد باقی مانده از دوران تاریخی مختلف شما را شیفته خود خواهد نمود. همچنین می توانید به قزوین بروید و علاوه بر گنبد های تاریخی، کاخ چهلستون قزوین را تماشا کنید. کاشیکاری در همه جای شهر قابل مشاهده است.

هنر کاشیکاری اصفهان؛ شگفتی جهان اسلام

هر آن چه از کاشیکاری در ایران و جهان وجود دارد، تنها مقدمه ای برای کاشیکاری اصفهان است. عالی ترین نمونه ها و بی نظیر ترین ترکیبات رنگ و طرح را باید در این شهر جستجو نمود. با آغاز دوران صفوی در ایران، هنر و معماری به شدت ارج نهاده شد و آثار بی بدیلی پدید آمدند. همزمان با این دوره از تاریخ، سبک کاشی کاری هفت رنگی پدید آمد که سبکی مقرون به صرفه به شمار می آمد. کاشی مورد استفاده در این سبک بسیار سریع تر تولید می شد و قطعات مربع شکل کوچک، کاشی های بزرگ تر را پدید می آوردند. در این سبک می توان اهمیت رنگ های روشن مانند زرد و نارنجی را به وفور تماشا نمود. برای تماشای هنر کاشیکاری اصفهان می توانید به مدرسه چهار باغ، مسجد شاه یا امام، مسجد شیخ لطف الله، عالی قاپو و…بروید.

طرح و نقش کاشیکاری ایرانی

تنوع بالا و الهام از اندیشه های اسلامی مهم ترین محرک هنرمندان در خلق طرح و رنگ ها بوده است. هنرمند اسلامی اندیشه هایی متفاوت از هنرمند مسیحی دارد. همین تفاوت ها شاید سبب تفاوت در چهره کاشیکاری در مسجد و کلیسا باشد. در کاشیکاری ایرانی می توانیم طراحی های پیچیده و گره داری را تماشا کنیم که حتی چگونگی خلق آنان در ذهن ما نمی گنجد. همچنین استفاده از خطوط عربی در دوره های مختلف رواج بسیاری داشته است. بنابراین این هنر به خوشنویس و نقاش هم نیاز دارد. کاشیکاری نوعی صنعت به شمار می آید و خلق طرح و رنگ مناسب هم نوعی هنر زیبا است که همیشه قابل ستایش است. در هنر کاشیکاری ایرانی می توانیم تنوعی به مراتب گسترده تر از سایر کشور های اسلامی در تزیین معماری را بیابیم.

کاشیکاری ایرانی در قرن بیست و یکم

امروز، آنچه قابل مشاهده است استفاده از تجارب قرن ها هنر و صنعت کاشیکاری است. کاشیکاری ایرانی امروز هم شهرت جهانی دارد و گردشگرانی از سراسر جهان برای تماشای نمونه های تاریخی ایرانی به این کشور سفر می کنند. همچنین صنعت تولید کاشی و سرامیک هم به مرور زمان و با تکیه بر دانش گذشتگان و البته پتانسیل تولید داخلی رونق یافته است. کاشی و سرامیک یکی از کالاهای صادراتی ایران به سراسر جهان به شمار می آید. امروز با استفاده از ساختارها و فرمولاسیون های مهندسی شده و استفاده از متریال و مواد اولیه مناسب، تلاش شده است تا محصولاتی مستحکم و زیبا در این صنعت تولید شوند. مهم ترین نکته و بزرگ ترین تحول در کاشیکاری مدرن، استفاده از متریال نوین در نصب و اجرا است. برای نمونه اگر در گذشته از ملات سنتی و دوغاب استفاده می شد، امروز از چسب کاشی و سرامیک استفاده می شود. این ماده قابل اطمینان، سریع، قدرتمند و ایده آل برای معماری مدرن است.

لئوفیکس، تولید کننده چسب های کاشی و سرامیک

برند لئوفیکس، تولید کننده انواع چسب کاشی و سرامیک، با استفاده از فرمولاسیون مدرن، خط تولید به روز، تجهیزات پیشرفته و نیروی متخصصان خود تلاش دارد تا محصولاتی جذاب ، اقتصادی و نوین را به مخاطبان ایرانی ارائه دهد. به این شیوه کاشیکاری، سرامیک کاری، موزاییک کاری و یا نصب سنگ های ساختمانی با سهولت و سرعت روبرو خواهد شد. برای دریافت مشاوره تخصصی با ما تماس بگیرید.

برند لئوفیکس یک برند نوپا به عنوان تولید کننده چسب های کاشی و سرامیک و تایل ها در صنعت ساختمان است که تمام تلاشش ارائه بهترین کیفیت در رده استانداردهای جهانی و همینطور استانداردهای ملی کشور این است که به واسطه تکنینک تولید و همچنین حجم و ظرفیت تولید بالایی که دارد قیمت را در سطح قابل قبولی نگه دارد.