دفتر مرکزی  79413-021

مشهور ترین نمونه های کاشیکاری در سطح جهان

شرکت لئوفیکس ایران

آیا زیباترین نمونه های معماری و کاشیکاری در جهان را می شناسید؟ تکنیک ها، سبک ها و مصالح ساختمانی در طول بازه های زمانی مختلف، جلوه هایی بی بدیل را خلق نموده اند. جلوه هایی که از قرن سیزدهم هجری و یا قرن 18 میلادی بر جای مانده اند و هنوز راهنمای هنر مدرن هستند. کاشی کاری، موزاییک کاری و سرامیک کاری شامل استفاده از تایل های مختلف برای پوشاندن و تزیین یک سطح می شوند. سطح دیوار ها، کف، سقف و نمای ساختمان ها را می توان با استفاده از این نوع متریال کاور نمود. استفاده از تکنیک هایی چون کاشی کاری، سبب شده اند تا سازه ای که شاید اهمیت چندانی نداشته است، تبدیل به سازه ای مشهور و اثر گذار در تاریخ معماری شود. عمارت های شرقی، کاخ های انگلیسی، عبادتگاه ها و کلیساهای اروپایی، هر یک به شیوه ای از هنر ارزشمند کاشیکاری بهره گرفته اند. در این مقاله سعی داریم تا مشهور ترین نمونه های کاشیکاری در سطح جهان را معرفی کنیم. با ما در لئوفیکس همراه باشید.

تاریخچه کاشیکاری در جهان

انقلاب صنعتی، تحولی عمیق در تولیدات صنعتی و ساختمانی به وجود آورده اند. این تحول عمیق، پایانی بر تولیدات دست ساز و آغازی بر تولیدات استاندارد بود. فرآیند تولیدات ساختمانی، به مرور زمان با فناوری و تکنولوژی همراه شدند. اما تاریخچه استفاده از کاشی و موزاییک به چه دوره ای از تاریخ باز می گردد؟ نخستین نمونه های موزاییک کاری در جهان، به هزاره سوم پیش از میلاد و بین النهرین باز می گردد. در این دوره تاریخی، سرزمین هایی چون یونان نیز از این تکنیک استفاده نمودند. صنعتگران، با استفاده از قطعه های ریز شیشه و یا سنگ های رنگی، بر سطح زمین و یا دیواره، طراحی های متنوعی به وجود می آوردند. به مرور زمان، این صنعت با هنر آمیخته شد و از متریال مقاوم و متفاوتی در ابعاد مختلف استفاده شد. تا زمانی که کاشیکاری، مبدل به یکی از اصلی ترین هنر های تزئینی در دوره های مختلف تاریخ معماری گشت. در محیط مذهبی، کاخ های امپراتوری، مدارس، عمارت ها و حتی خانه ها می توان نمونه های از کاشیکاری را تماشا نمود. 

1. کلیسای سنت ویتال، شاهکاری در شمال ایتالیا

اگر به تالار هایی سراسر پوشیده از کاشیکاری شگفت انگیز علاقمندید، سنت ویتال ایتالیا را به تماشا بنشینید. این کلیسا در شهر راونا، که روزی پایتخت امپراتوری روم بوده است، قرار دارد. این سازه، در قرن ششم میلادی بنا شده است و مجموعه ای بی نظیر در تاریخ معماری جهان به شمار می آید. برخی از تالار های این مجموعه سراسر از کاشی پوشیده شده اند. در سنت ویتال، روایت داستان هایی از کتاب مقدس، با استفاده از نقاشی بر روی کاشی ها درج شده اند. نقاشی های این کلیسا، سرشار از نماد ها و رنگ های متنوع و درخشان هستند. سنت ویتال، به عنوان نمونه ای کم نظیر در تاریخ معماری ایتالیا به شمار می آید. 

2. پلازا دی اسپانا، واقع در زیباترین میدان مادرید

این مکان شگفت انگیز،  در سال 1928  با احیاء سبک های معماری اسپانیایی و ترکیبی از باروک و موریش بنا شده است. حاشیه این میدان، با کاشیکاری هایی خاص تزئین شده است. رنگ آبی و زرد به عنوان رنگ های اصلی انتخاب شده اند و طراحی سنتی مورد استفاده قرار گرفته است.  این کاشیکاری در بستر یکی از بناهای تاریخی اسپانیا به وجود آمده. ساختمان واقع شده در این میدان، با حالتی افراط گونه عظیم و با شکوه است. این سازه زیبا با کاشیکاری های بسیار، به عنوان محیطی برای نمایشگاه بین المللی طراحی شده است. تلاش معمار این بنا، بر ساخت سازه ای عظیم بوده است که بر هر نمایشگاه دیگری برتری داشته باشد. 

3. کتابخانه واتیکان، بنا شده در قرن پانزدهم

کتابخانه های مشهور بسیاری در سراسر جهان وجود دارند. در قاره اروپا و آمریکا، نمونه های باشکوه و عظیمی از طراحی کتابخانه های ملی وجود دارند که با تماشای هنر معماری آن ها به وجد خواهید آمد. اما کلیسای واتیکان  واقع در واتیکان، در سال 1451 بنا شده است. کاشیکاری در کف این محیط به همراه تزئینات داخلی دیگر، سبب خلق جلوه هایی با شکوه و شگفت انگیز شده است. این کتابخانه، حاوی نسخه هایی تاریخی و باستانی از کتب، مجسمه نقاشی ها و…است. 

4. مدرسه بن یوسف، بزرگ ترین کالج مراکش

یکی از مهم ترین مراکز کاشیکاری در جهان، مراکش است. از گذشته تا به امروز، همواره کاشیکاری در سبک سنتی خود آراینده فضاهای معماری در این سرزمین است. مدرسه بن یوسف، در قرن شانزدهم میلادی ساخته و تکمیل شده است. طراحی کف این فضا، یکی از زیباترین نمونه های اجرای کاشی در مدارس اسلامی است. هم چنین موزاییک کاری های زیبایی در دیواره ها و قسمت های مختلف این مدرسه وجود دارند که چشم هر بیننده را خیره خواهند نمود. 

5. کاخ ورسای، نمادی از شکوه اروپا

ورسای، محل زندگی خاندان سلطنتی و پادشاهان فرانسه بوده است. این بنای سلطنتی، در سال 1623 میلادی ساخته شده است. ورسای، با تزئینات شگفت انگیز و خیره کننده، اتاق های متعدد، آثار نقاشی و معماری داخلی منحصر خود شهرت یافته است. در قسمت های مختلف این کاخ از معماری باروک و گوتیک الهام گرفته شده است و موزاییک کاری های شگفت انگیزی را بر جای گذاشته است. کاخ ورسای، یکی از زیباترین عمارت های سلطنتی فرانسه و جایگاهی برای نمایش هنر معماری اصیل این سرزمین است. 

آیا مهمترین مراکز کاشی کاری در جهان را می شناسید؟

با نگاهی به تاریخ هنر و معماری اروپا و بسیاری از کشور های آسیایی می توان نمونه هایی شگفت انگیز از کاشیکاری و موزاییک کاری را تماشا کنید. اما مهم ترین و تاثیر گذار ترین نمونه های کاشیکاری در جهان و تاریخ معماری، متعلق به سرزمین های شرقی از جمله ایران است. کشور ایران، به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقلیم کویری، یکی از اصلی ترین مراکز تولید کاشی در جهان بوده است. کاشی کاری های سبک صفویان و سبک های شیراز و کاشان را می توان در میان شگفت انگیز ترین نمونه ها در جهان دانست. 

جهان مدرن و الهام از کاشیکاری کلاسیک!

امروز هم با الهام از پارامتر های معماری کلاسیک غرب و معماری سنتی شرق، جلوه های منحصری در این هنر خلق شده اند. اما با توجه به گسترش تکنولوژی در جهان، استفاده از متریال سنتی مانند دوغاب و ملات سیمانی کم رنگ شده اند و استفاده از چسب کاشی و سرامیک جایگزین شده است. این دسته از متریال مدرن، جایگزینی ایده آل و مناسب برای متریال سنتی و دست ساز هستند. آیا تمایل دارید راجب چسب های کاشی و سرامیک بیشتر بدانید؟ 

برند لئوفیکس یک برند نوپا به عنوان تولید کننده چسب های کاشی و سرامیک و تایل ها در صنعت ساختمان است که تمام تلاشش ارائه بهترین کیفیت در رده استانداردهای جهانی و همینطور استانداردهای ملی کشور این است که به واسطه تکنینک تولید و همچنین حجم و ظرفیت تولید بالایی که دارد قیمت را در سطح قابل قبولی نگه دارد.